اینگرس ، بازی ، خیال یا واقعیت ؟

 اینگرس بازی جدید ارزش افزوده است که از طرف شرکت گوگل منتشر شده و این روزها همه در دنیا به دنبال دعوت‌نامه‌اش هستند. این بازی که توسط موبایل‌های اندرویدی بازی می شود و فعلا فقط با داشتن دعوتنامه می‌توان سر وقتش رفت لایه‌ای نقشه مانند را به دنیای واقعی بیرون اضافه می‌کند که در صورت گرفتن دوربین موبایل به سمت مکان‌ها و اشیاء خاص، به کاربر سرنخ‌هایی در مورد وظایفی که باید انجام دهد ارائه می‌کند.

 

واقعیت افزوده در بازی اینگرس گوگل
 

واقعیت افزوده یا Augmented Reality نگاه همزمان و زنده مستقیم یا غیرمستقیم به محیط واقعی دنیا است که توسط کامپیوتر اطلاعات اضافی بر روی آن انداخته شده. این اطلاعات ممکن است مربوط به موقعیت، فواصل، اطلاعات آمده از بانک های اطلاعاتی متنوع، صدا و موارد مشابه باشند. این تکنولوژی برای درک بهتر دنیای فیزیکی از طریق اضافه کردن اطلاعات به آن ایجاد شده. ساده‌ترین نمونه‌های آن انداختن نتیجه فعلی مسابقه بر روی تصویر مسابقه یا نشان دادن خط آفساید به شکل کامپیوتری روی زمین فوتبال و در مراحل پیچیده‌تر چیزهایی مانند عینک گوگل است که می‌توانند بر روی تصویر خیابانی که آن را از دوربین گوشی یا عینک اندرویدی خود می‌بینید، اطلاعاتی مانند حوادث تاریخی اتفاق افتاده در این محل، نزدیکترین دستشویی عمومی و غیره را نمایش دهند. برای اطلاعات بیشتر به ویکیپدیای فارسی مراجعه کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

اینگرس که در فضایی شهری و علمی تخیلی اتفاق می‌افتد یک بازی جهانی است که میلیون‌ کاربر را در محیطی تخیلی اما مرتبط به مکان‌ها و اشیاء فیزیکی دنیای واقعی به هم پیوند خواهد داد. ماجرای بازی این است که انرژی ای مرموز در جهان از طریق کنترل مغز طراحان، بناهایی را ایجاد می کند که باعث متمرکزتر شدن این انرژی رازآلود و قدرت گرفتن بیشتر و بیشتر آن و تاثیرگذاری‌اش در دنیای واقعی می‌شود. شما با پیوستن به یکی از دو گروه بازی کننده باید این بناها (که مجسمه‌های مرکزی شهرها و ساختمان‌های مشهور هستند) را پیدا کنید و با همکاری یا جنگ با دیگر گروه‌های بازی کننده رازهای این انرژی را آشکار کنید تا مغز طراحان شهری را از دست آن نجات دهید. این بازی همچنین به شبکه‌های اجتماعی متفاوتی متصل است و اجازه می‌دهد شما وضعیت و پیشرفت دوستانتان را از این طریق زیر نظر بگیرید. هنوز مشخص نیست که آیا می‌توان از تمام کشورها و در تمام شهرها به سراغ بازی رفت یا فعلا بازی تنها محدود به کشورها و شهرهای خاصی است. در وبسایت بازی، تیم سازنده در مورد آن اینگونه توضیح داده‌اند:

 

انرژی‌ای مرموز توسط دانشمندان اروپایی از زمین آزاد شده. منبع و هدف این نیرو هنوز ناشناخته‌ مانده اما بعضی محققان می‌گویند که این انرژی بر روی شیوه تفکر ما تاثیر می‌گذارد. یا ما باید این انرژی را کنترل کنیم یا آن ما را کنترل خواهد کرد.

برای شروع بازی یا درخواست دعوتنامه به وب‌سایت بازی اینگرس مراجعه کنید و یادتان باشد که این انرژی در حال تسخیر جهان نیست و همین حالا که شما مشغول خواندن این متن هستید، آن را تسخیر کرده است. بگذارید گوگل لایه جدیدی به واقعیت‌های اطراف شما اضافه کند تا بتوانید بشریت را از کنترل این انرژی عجیب رها کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

حکایت عمه ی عطار

مدیر مدرسه می گفت: پس از اینکه مادر یکی از دانش آموزان وارد دفتر مدرسه شد و با اعتراض بیان کرد که چرا موضوعاتی را برای تحقیق به بچه ها ارایه می دهید که هیچ منبعی جهت تحقیق و مطالعه برای آن وجود نداره؟

با تعجب از ایشان پرسیدم: کدام تحقیق؟

مادر دانش  جواب داد: تحقیق در مورد "عمه عطار". فرزندم میگه سر صف اعلام کرده اید که در باره عمه عطار !!! تحقیق بنوسید و جایزه بگیرید.

در حالی که نمی توانستم خنده خودم را کنترل و پنهان کنم گفتم خواهر عزیزم تحقیق در مورد "عمه عطار " نبوده بلکه در مورد" ائمه اطهار "بوده است.

 

 

 

فلاویوسی بزرگترین بازمانده ی تئاتر باستان

کولوسئوم ‏ یک تماشاخانه بیضی‌وار در مرکز رم در ایتالیا است. این آمفی‌تئاتر بزرگترین از نوع خود در امپراتوری روم باستان بوده است. تعداد ردیف‌های صندلی آن به تعداد پنجاه هزار و دارای ۸۰ در ورودی است.

واژه کلوسئوم به معنی «جایگاه بزرگ» نام دیگر آن آمفی تئاتر فلاویوسی (به ایتالیایی: Anfiteatro Flavio یا Colosseo)‏ است.

 

ساخت کولوسئوم توسط وسپاسیان (Vespasian)امپراطور سالهای ۶۹ تا ۷۰ روم پایه گذاری شد، پس از آن پسرش تیتوس (Titus) در سال ۸۰ بعد از میلاد آنرا بنا کرد، که نهایتاً توسط دومیتیان (Domitian) برادر تیتوس به پایان رسید. کولوسئوم به عنوان اولین آمفی تئاتر دائمی و ماندگار ساخته شده در روم، در زمین‌های باتلاقی ما بین تپه‌های اسکوئیلین (Esquiline) و کائلین (Caelian) واقع شده بود. در این مجموعه امپراطوری روم شاهد فجیع‌ترین جنایات به شکل کشتار بردگان و مسیحیان بوده‌است نبردهای خونین بر سر مرگ و زندگی گلادیاتورها یکی از سرگرمی‌های روزانه امپراطوران و اشرافیان روم بوده‌است قدمت تاریخی و شکوه و جلال این عمارت از یک سو و کارآمدی آن برای اجرای نمایش و امکان کنترل جمعیت، از سوی دیگر، باعث شد این سالن یکی از بزرگترین بناهای معماری روم باستان به شمار می‌رفت.

 

 

پلان این مجموعه به شکل بیضی به قطرهای ۱۸۸ و ۱۵۶ متر زیر بنای آن حدود ۶ جریب می‌باشد ارتفاع آن تقریباً به اندازه یک ساختمان۱۵ طبقه می‌رسد(حدود۴۸متر) کف صحنه چوبی است و در زیر آن مجموعه‌ای از اتاقها و گذرگاهها برای عبور حیوانات وحشی و سایر تدارکات لازم جهت راه اندازی و اجرای نمایش قرار گرفته‌است. تعداد ۸۰ دیوار به عنوان تکیه گاه برای طاق‌های گنبدی شکل، گذرگاهها، پلکان و ردیف‌های صندلی، روی صحنه قرار گرفته‌است. لبه بیرونی طاق‌های متوالی باعث اتصال طبقات مختلف و پلکان بین آنها به یکدیگر شده‌است. نمای داخلی کولوسئوم (Coliseum) از بالا سه ردیف طاق‌های گنبدی شکل رو در روی ستون‌ها و سر ستون‌ها قرار گرفته‌اند، در ستون‌های طبقه اول سبک معماری سبک دوریکا (Doric)، در طبقه دوم سبک ایونیک (Ionic)، و در طبقه سوم سبک قرنتی (Corinthian) که نزدیک به سبک کلاسیک یونان بود، به کار رفته‌است.این بنا به دلیل عبور و مرور آسان جمعیت به داخل و خارج میدان یکی از شاهکارهای مهندسی است در بالای این سه طبقه اصلی، طبقه زیرشیروانی شامل ستون‌های مستطیل شکل سبک قرنتی قرار دارد، فضای بین ستون‌ها با ۴۰ عدد پنجره کوچک مستطیل شکل پر شده‌است. در قسمت بالا، دیوارکوب‌ها و بندگاههایی وجود دارد که تیرک‌هایی را که سایه بان‌ها به آنها آویزان است، نگه داشته‌اند. در ساخت عمارت با دقت بسیاری از انواع ترکیبات ساختمانی استفاده شده، برای فونداسیون از بتون و برای ستون‌ها و طاق‌ها از سنگ آهک (تراورتن) استفاده شده، در ستون‌های به کار رفته برای دیوار دو طبقه زیرین، از نوعی سنگ متخلخل به نام توفا (Tufa) استفاده شده‌است. برای طبقات فوقانی و اکثر طاق‌ها از آجر بتونی استفاده شده‌است.

 

این اثر هم اکنون به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید به شمار می‌رود.

منبع  لوس‌آنجلس تایمز – ۷ ژوئیه

 

حکایت هدیه ای برای واعظ

 

واعظي منبري رفت و سخنراني جالبي ارائه داد. کدخدا که خيلي لذت برده بود به واعظ گفت: روزي که مي خواهي از اين روستا بروي بيا سه کيسه برنج از من بگير!

واعظ شادمان شد و تشکر کرد. روز آخر در خانه ي کدخدا رفت و از کيسه هاي برنج سراغ گرفت.

کدخدا گفت: راستش برنجي در کار نيست. آن روز منبر جالبي رفتي من خيلي خوشم آمد و گفتم من هم يک چيزي بگويم که تو خوشت بيايد.

 

 
ریشه‌های ابزورد در آثار چخوف

ریشه‌های ابزورد در آثار چخوف


 

ریشه‌های ابزورد در آثار چخوفآنتوان چخوف نمایشنامه‌هایی خلق کرد که از برخی جهات‌ رهگشای مدرنیته شد و ردپای ابزوردیسم در آن به وضوح یافت می‌شود. برای پی بردن به این شباهت‌ها در این مقاله سعی شده است علاوه بر تشریح ویژگی‌های خاص آثار ابزوردیست‌ها و چخوف و شرایط اجتماعی و فلسفی که بستر ساز این جریانات شده به رگه هایی از شباهت‌های بین آن دو، در دو بعد مضمونی و ساختاری‌(پیرنگ، شخصیت، زبان، ژانر) اشاره گردد.
یاس و نومیدی و اضطراب از سویی نتیجه تقابل نویسنده با دنیای اطرافش است و از سوی دیگر مولود شرایط تاریخی اجتماعی خاصی است که نویسنده در آن به سر می‌برد، روسیه در دوران فعالیت هنری چخوف،‌(اواخر قرن نوزده) دچار تحولات حاد فرهنگی قبل از انقلاب بود و آغاز فعالیت‌های نمایشنامه‌نویسی چخوف همزمان با شکست کوششهای اصلاح‌گرایانه و تغییرات اجتماعی شد. دوره‌ای که بنیادگرایان، سلطنت‌طلبان و قلدران سیاسی هنوز اهرام‌های قدرت را در دست داشتند.
خفقان اجتماعی در دوران چخوف بی شباهت به شرایط اجتماعی ابزوردیست‌ها نیست. جنگ جهانی و سرخوردگی بشریت در قتل و عام وحشیانه هم‌نوعان خود، به شکلی دیگر تاثیر بسزایی در آثار نویسندگان ابزوردیست دارد.
ظهور فیلسوفانی نظیر دکارت و شوپنهاور که تردید، شک و بدبینی را عرضه کردند و ظهور افراد شاخص دیگری در علوم مختلف نظیر داروین، فروید، انشتین و نیچه، که با نظریات خود جایگاه ملکوتی انسان را از آسمان‌ها به زمین خاکی آوردند و از سوی دیگر تجربیات هولناکی از قبیل وقوع دو جنگ جهانی، ظهور فاشیسم در اروپای به اصطلاح متمدن، انقلاب 1917 در روسیه و پیدایش رژیم‌های دیکتاتور کمونیستی و پیشرفت نیروی اتم برای ویران کردن کره زمین، از جمله عواملی هستند که نمایشنامه‌نویسان جنبش ابزورد را متقاعد کرد که زندگی مدرن از معنای اصیلش، تهی شده است.
"مارتین اسلین" برای اولین بار اصطلاح معناباخته (ابزورد) را در کتاب خود به همین نام، به کار برد. وی در این کتاب می‌نویسد که نمایشنامه نویسان این جنبش، با حسی از اضطراب مابعدالطبیعی درباره معناباختگی وضعیت زندگی انسان، می نویسند. شاخصترین این نویسندگان عبارتند از: ساموئل بکت، اوژن یونسکو، ژان ژنه، آرتو آدامو و نمایشنامه های اولیه ادوارد آلبی و هارولد پینتر نیز در همین مقوله می‌گنجد."
تئاتر ابزورد به لحاظ مضمونی، تئاتری است که بیش از هر چیز بر بی اعتمادی، وحشت، عدم اعتقاد، پوچی، بیهودگی، بی‌هدفی و گم گشتگی استوار است. تئاتری که امید در آن معنا و مفهومی ندارد؛ زیرا هدفی وجود ندارد که امید رسیدن به آن وجود داشته باشد، طبعاً در چنین شرایطی عمل انسان بی‌ارزش خواهد بود؛ زیرا هنگامی که هدفی وجود نداشته باشد، اعمال ما هم بی دلیل و اتفاقی است.
"همچنین معنا‌باختگی زندگی انسان تا حدی ناشی از مجبور شدن او به ادامه هستی بدون فردیت در جامعه‌ای ست که هیچ گونه مراوده چشمگیری در آن صورت نمی‌گیرد، فقدان فردیت در تمدن مدرن و هرج و مرج و سرگردانی انسان مدرن از مضامین دیگر تئاتر ابزورد هستند."