کتاب بداهه ‌پردازي نمايشنامه بلند : هنر تئاتر خودجوش

معرفی کتاب مهدی کیانی بازیگر تئاتر و سینما

 

نويسنده : كن آدامز
مترجم : بابك تبرايي
 چاپ : اول ، ١٣٩٠
تعداد صفحه : 172 ص

معرفی کتاب مهدی کیانی بازیگر تئاتر و سینمانشر سمت

 

 

 

كتاب حاضر براي دانشجويان رشته نمايشنامه‌نويسي در مقطع كارشناسي ارشد به عنوان منبع اصلي درس «كارگاه نمايشنامه‌نويسي پيشرفته» به ارزش 4 واحد ترجمه شده است. اميد است كه علاوه بر جامعه دانشگاهي، ساير علاقه‌مندان نيز از آن بهره‌مند شوند.

فهرست و مقدمه در ادامه …
 

 

فهرست

فهرست تمرینها
پيشگفتار
قدرداني
مقدمه
آيا بايد مقدمه را بخوانم؟
فصل اول: بداهه‌پردازي
فصل دوم: شروع
فصل سوم: ساختار نمايش بلند
فصل چهارم: ساختار يك صحنة اساسي
فصل پنجم: خلق كاراكترها
فصل ششم: خلق محيط
فصل هفتم: جمع‌بندي
فصل هشتم: حرف آخر
واژه‌نامه (انگليسي ـ فارسي)
واژه‌نامه (فارسي ـ انگليسي)

 

داستان بهشت سوخته مهدی کیانی

یادش بخیر ، صبر کردن رو با خوندن رمان رابینسون کروزوئه یاد گرفتم ، همیشه دوست داشتم رابینسون باشم دلو بزنم به دریا و برسم به یه جزیره، یه جزیره گم شده …
وقتی مینوشتم یاد داستان رابینسون کروزوئه افتادم ، گاهی زیاد از رحمت خدا نا امید میشیم ، اونجاست که باید صبر داشته باشیم و ایمانمون رو بسنجیم …

داستان بهشت سوخته نوشته مهدی کیانی

جریان آب بازمانده های یک کشتی شکسته را به ساحل جزیره ی دور افتاده ای رساند. مردی که در آن کشتی بود به درگاه خدا دعا می کرد تا خداوند او را نجات دهد. مرد روزها و ساعت ها به اقیانوس چشم  میدوخت تا شاید نشانی از کمک بیاید اما کمکی نبود. بعد از مدتی ناامید از این که کسی به دنبال او بیاید  به داخل جزیره بازگشت و  تصمیم گرفت برای حفاظت از جان  خود کلبه ای کوچک بسازد ، روزها گذشت و مرد که خسته و فرسوده شده بود با تلاش زیاد کلبه کوچکی بنا کرد…

روزی، عصر هنگام  ،مرد  وقت بازگشتن به کلبه پس از خستگی و جست و جوی زیاد به دنبال غذا ، کلبه ی کوچک خود را در کوهی از آتش دید. کلبه پیش رویش شبیه جهنم می سوخت و دود زیادی به آسمان بلند شده بود. مرد اندوهگین و ناراحت  از این ماجرا  بلند فریاد میزد ، خدایا … چرا؟ و آنقدر خدایش را صدا زد که خسته و درمانده پای درختی افتاد و  به خاب فرو رفت …

صبح هنگام وقتی زمین یک بار دیگر  به دور  خورشید غلطیده بود ، روشنایی به آسمان جزیره بازگشت . و مرد با صدای شیپوری بلند و پرتو  نوری که از لا به لای شاخ و برگ های درخت صورتش را نوازش میکرد از خاب برخاست ، حس عجیبی مثل پرواز داشت ، به سرعت از کنار کلبه سوخته دوید و خود را به ساحل رساند ، کشتی آمده بود تا او را نجات دهد. مرد با تعجب پرسید: چه طور به اینجا آمدید …

ناخدای کشتی نگاهی به جزیره زیبا انداخت و گفت اینجا واقعن بهشت است ،سپس رو کرد به مرد  و گفت علامت دودی که فرستادی ما  را به اینجا کشاند…

 اگه روزی  دنیا حتا جهنمم بشه ،  شاید همه مشکلات ، علامتی برای فراخواندن رحمت خدا باشن…

                                                                      ترجمه و بازنویسی مهدی کیانی

کپی برداری تنها با  ذکر منبع و نام نویسنده  مجاز است

کتاب فنون بازیگری در تئاتر و سینما

نویسنده: نورالدین استوار
موضوع: بازیگری، نمایش
 سال چاپ: ۱۳۸۹
جلد شومي
ز

نشر سروشBOOK

 

 

نمایشنامه و فیلمنامه تا زمانی که روی صحنه و جلوی دوربین نیامده اثر هنری تمامی نیست؛ هنرپیشه است که به چهره های نمایشنامه و فیلمنامه جان می بخشد.اما کار هنرپیشه هم با استعداد صرف تمام نمی شود؛ در کارهنر "آموختن" هم شرط است و در کار هنرپیشگی دو بستر کلی پیشروی بازیگر است: یکی صحنۀ نمایش و دیگری جلوی دوربین. آنچه در اولی اهمیت دارد: طرز عمل در اوضاع متفاوت، شروع کردن از خود، صدای بازیگر، اشاره ها و حرکت ها و حالت ها، پوشش ظاهری، ریتم و سکوت و تسلط بر نفس و تماشاگران است. و آنچه در دومی مهم است: دوربین و فیلم بردار و نمای درشت و نمای نزدیک و برش و صدا و دوبله است. بازیگری در نمایش با بازیگری در سینما، اگرچه فی نفسه یکسان است، در فنون با آن فرق دارد. هنرپیشۀ موفق کسی است که فنون هردو را بداند و خود را در هردوصحنه محک بزند.

 

کتاب ادبیات فیلم : جایگاه سینما در علوم انسانی

 

 

نویسنده: ویلیام جنیکز
مترجم: بهمن جبروتی
موضوع: ادبیات، سینما و ادبیات، جایگاه سینما در علوم انسانی
سال چاپ: ۱۳۸۹

نشر سروش

 

 

فیلم و سینما، علاوه برآنکه جنبة بصری دارد، درعین‌حال، روایتی هم هست و بنابراین عناصر مشترکی با سایر وسایل بیان و به خصوص شکل ادبی مهمّی چون رمان دارد. بنابراین بررسی همزمان و مطالعة تطبیقی این دو رسانة هنری – ادبیات و فیلم- نکات مهمی را روشن می سازد. تاثیر و تاثّر فیلم و ادبیات کاملاً دو سویه است؛ چندان‌که فیلم-های معاصر اثر مستقیمی بر داستان سرایی معاصر داشته اند. ویلیام جینکز کوشیده است بر وجوه مشترک ادبیات و فیلم داستانی تکیه کند تا خواننده را با هنر فیلم آشنا سازد و نشان دهد شکل و محتوای ادبیات فیلم تا چه حد به هم نزدیک‌اند. کتاب در شش فصل به این اهداف می رسد: کلمه و تصویر که دو "زبان" هستند، دیدگاه (روایت چشم و دوربین)، هنر تدوین: ساختار، آنچه به گوش می رسد: صدا، زبان تمثیلی: فیلم و ادبیات، و روش های تحلیل فیلم: انتقاد.

 

 

کتاب اصول و فنون بدلکاری در سینما

معرفی کتاب مهدی کیانی بازیگر تئاتر و سینما

نویسنده: مهسا طاهری‌جومعرفی کتاب مهدی کیانی بازیگر تئاتر و سینما

مترجم: تورمد هاوگن
موضوع: بدلکاران سینما، جلوه‌های ویژه
 سال چاپ: ۱۳۸۹

کارکرد و هدف اصلی این کتاب پاسخ دادن به پرسش‌هایی است که ممکن است در ذهن عموم مخاطبان و دوستداران سینمای پر تحرک(اکشن)-که پربیننده ترین و عامه پسندترین گونة سینمایی است- و حتی دست اندرکاران حرفه-ای سینما دربارة چگونگی ایجاد صحنه‌ها وجود داشته باشد. فصل نخست به معرفی بعضی از بزرگان این حرفه و تلاش‌هایشان برای به وجود آوردن صحنه های هیجان آور و ماندگار در آثار بزرگ و مشهور، از آغاز تا امروز، می پردازد. فصل دوم وسایل بدلکاری و صحنه های پرتحرک (مثل سکوی پرش خودرو، لباس های عملیات بدلکاری، توپ و …) را معرفی می کند. فصل سوم به مبحث ورزش و روان شناسی در بدلکاری می‌پردازد. فصل چهارم که قسمت اصلی کتاب نیز محسوب می‌شود حرکت‌ها و فنون اصلی این حرفه را واکاوی می کند. در این فصل مباحثی نظیر پرش از ارتفاع، پرش درون آب، انفجار بالگرد، گونه‌های اصابت اشیاء به بدن، تمرینات مبارزه با شمشیر، صحنه‌های آتش سوزی، تصادف‌ها، و محاسبات فنی عملیات پرش و سقوط خودرو معرفی می‌شود. این نخستین کتاب به زبان فارسی دربارة حرفة بدلکاری و بررسی و تحلیل فنی و حرفه ای آن است که سروش منتشر می‌کند